Utflykt till Akaroa

Efter många dagars slappande här i Christchurch är det dags att ta tag i det här med bloggandet! Vi har verkligen inte gjort mycket utan mest bara tagit det lugnt. Men det har varit riktigt skönt!

Vi bor alltså hos Joakims granne Allan, världens snällaste! Vi har varit här lite mer än en vecka nu men som sagt har vi mest bara tagit det lugnt och umgåtts, sett på staden. Vi var och bowlade för ett par dagar sedan. Första gången för mig på minst 10 år! Men det var riktigt skoj!

Igår gjorde vi i alla fall en utflykt! Vi besökte Akaroa, en liten "fransk" by som ligger mitt i en stor vulkankrater. Anledningen till att den kallas för fransk är för att fransmännen landsteg där först innan de blev bortmotade av engelsmännen som gjorde nya zeeland till deras koloni. Det är en riktigt mysig liten by. Vi har tagit lite kort att visa men inget kort gör naturen rättvisa. Är helt fantastiskt fint! Som ett sagoland. Nu förstår jag varför de valde nz som filminspelningsplats till Sagan om ringen.
På hemvägen valde Allan en lite mer okänd väg. Tänk er de norska fjällvägarna gånger 10. Massa slingerkrokar och smala vägar. Upp och ner. Men vyn från bergstopparna.. Man blev alldeles betagen av allt det vackra. Det fick mig att undra om man någonsin vänjer sig vid all vacker natur om man bor här och kommer härifrån, eller om man alltid kommer vara så fascinerad av hur fint det är.

 

 

Det var ganska så varmt och skönt i Akaroa. Vi har inte direkt varit bortskämda med värme sen vi kom hit. Vädret kan vara ganska så lurigt. Ena stunden så skiner solen och det är riktigt skönt, bara för att blåsa isvindar i nästa stund. Det är inte riktigt sommar här än, mer som vår. Den riktiga hettan brukar visst infinna sig kring jul. Kring jul?? Då ska man sitta inne i 3 par byxor och ylletröja och titta ut på all snö. Jag har absolut noll julstämning. Vilken konstig jul det kommer vara!
Men det kommer absolut vara en kul upplevelse. Med tanke på mängden svenskar som både bor här och backpackar här så har vi förhoppningar om att kunna hitta ett riktigt svenskt julbord!
Det hör ju trots allt till.



Nu har vi ändrat våran biljett till Australien. Tanken var att vi skulle bege oss dit 9/12 men vi insåg rätt snabbt att vi knappt skulle hinna se någonting av det här landet innan dess. Därför beger vi oss vidare i början på Januari.

Ha det så bra där hemma!

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Rehnström

Ser ju riktigt trevligt ut faktiskt! Påminner lite på bilderna iaf om när vi var i irland och deras "berg" mycket fint! ibland börjar man faktiskt fundera på varför man bor här i Sverige egentligen!?

2008-11-23 @ 12:37:05
Postat av: Jennifer

Hallå där! Härligt med en bild på er båda tillsammans!! Erik din frisyr börjar se ut som buskarna i bakgrunden ;)

Saknar er pruttungar!!!

2008-11-23 @ 19:12:10
Postat av: lillasyster

haha, erik. Jag diggar din frisyr! ;P Och lovisa min kära syster, jag tror jag skippar att fira jul på nz med er och tar en traditionell jul hemma i arvidsjaur :D eller det beror på.. skicka en flygbiljett så kanske jag dyker upp ;P haha

2008-11-23 @ 19:57:23
Postat av: Erik

Haha vad skönt att folk gillar min frisyr (eller brist på frisyr). I Las Vegas kom det fram en uteliggare till mig och sa helt vänligt: "I like your hair, dude" :D

2008-11-23 @ 23:24:24
URL: http://unaventura.blogg.se/
Postat av: Mamsingen

=)) Det sa väl allt - att uteliggaren diggade Eriks frisyr !!! =)))

Nää, för övrigt så känns det bra att ni trivs! Det gör vi också - här hemma. Det lackar ju mot jul!

Många kramar till er snuttisar! =)

2008-11-25 @ 21:13:50
Postat av: Pannan

I like your hair, dude XD

Jag saknar er!!! När ska ni komma tillbeka till mig???? Love you äventyrarna =)

2008-11-29 @ 11:32:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0