Upp och ner, ner och upp…

Det började enormt bra redan på flyget från Tahiti till Auckland med min livs kortaste 5,5 timmars flygresa. På flyget hade nämligen alla varsin personlig tv vilket iofs är rätt vanligt men på den fanns 86 olika filmer att välja mellan, 100 talet olika serieavsnitt samt tonvis av dokumentärer. Lägg sen till att servicen och maten (ceasarsallad till förrätt, köttgryta till huvudrätt och appelpaj till efterätt) var superb. Efter sån god behandlig var jag på kanonhumör och supertaggad att ta oss an Nya Zeeland!

Vi landade ganska sent vid 10 på kvällen på lördagen 8e. På vägen passerade vi internationella datumlinjen vilket innebär att allting skjöts framåt ett dygn. Kort och gott, vi klev på planet halv 5 på fredagseftermiddag och landade i Auckland kl 10 på lördagskvällen. En 5,5 timmars flight blev över ett dygns flight :). Vi kom till vårat hostel runt 11 och gick och la oss direkt men för första gången denna resan hade jag svårt att sova, jag var så himla exalterad över att äntligen vara här! Jag har haft mycket överskottsenergi den senaste tiden och tro mig, även om Tahiti var underbart så är det mycket lugn och avslappnad stämning med sol och bad så jag blev lite rastlös. Jag ville ut och göra saker, NU!

Efter en vanlig turist-cityseeing första dag bestämde vi oss andra dagen att åka en färja ut till en ö som heter ”Waiheke island”. Väl där hyrde vi varsin mountainbike och började trampa runt en behaglig liten 2,5mils tur runt halva ön. Till en början var jag inte alltför imponerad men sedan kom man upp på höjderna så jisses!!! ENORM utsikt och natur, det kändes precis som man var i en sagofilm! Inte bara alla höga berg och grönska utan nere i dalen låg det ljusa stränder och inåt landet små vingårdar med vindruvsodlingar. Det var precis som om hela ön var tillgjord för en film eller något, helt fantastiskt!
Förresten, ni som känner mig. Visst har jag en tendens att hamna i roliga situationer ? ;-) De glömde nämna en sak när jag hyrde cykeln. I Europa är alltid höger handbroms på bakhjulet och vänster på framhjulet. I en nerförsbacke fick jag reda på att i Nya Zeeland är det tvärtom! Jag kom lite snett, skulle bromsa bakhulet och det visade sig vara bromsen på framhjulet som totalt låste sig. Jag gjorde en riktig volt med mig högt upp i luften och cykeln ännu högre. Faktiskt den största krasch jag gjort och tro mig, jag har kraschat när jag var mindre :-). Men ingen fara, uppvuxen med 1 liter mjölk om dagen så är mina ben av stål! Jag fick lite skrubbsår och ett roligt blåmärke på höften som nu börjar bli lila-gult.

Växter på waiheke Cykelkrasch Beach...

Får waiheke Erik on waiheke

Måste tacka Chrille från Malmö som så varmt rekommenderade denna ön, den var helt fantastisk!!! Hoppas bilderna kan göra den lite rättvisa men tror det blir svårt.

 

Nu tyckte vi Auckland gjort sitt, vi tänkte hyra en s.k ”Campinvan” och åka neröver landet från Auckland och sedan lämna den i Christchurch vilket är den största staden på sydön. En campingvan är en bil formad ungefär som en husbil med säng, kylskåp, spis os.v. Det tog till att börja med massor av tid att hitta rätt företag att ringa sedan när vi morgonen därpå ringde fick vi reda på att alla var uthyrda till 10 dagar framöver! Inte riktigt var vi hört! Aldrig att vi väntar 10 dagar så vi letade upp andra företag att ringa efter vanlig personbilar. Morgonen därpå ringde vi runt till dem också och priset på 25 dollar på internetsidan visade sig vara bluff. Det billigaste vi fick tag på var 45 dollar (1 dollar är 5 kronor) per dag till Christchurch! Vi hade tänkt hyra runt 2 veckor och det blir mycket pengar. Fast sedan sa försäljaren på bilfirman att i princip alla gör som vi att de hyr just den sträckan. Om vi hade tagit andra sträckan tvärtom från Christchurch till Auckland kunde han hyra ut en bil för 1 dollar eftersom de hade bilar stående i Christchurch som de måste få till Auckland. Hmmm…. Hur löser vi detta? Vi hade redan checkat ut från vårat hostel så vi åkte till flygplatsen, fick tag i en flygbiljett för 550kr och tog flyget  2 timmar senare till Christchurch. Inte riktigt som vi hade planerat men planering ska man aldrig ta för hårt på. Detta blev ändå bästa lösningen!

Lite roligt att ringa mina vänner, Matthias Lundh och Joakim Andersson från Älvdalen som bor här nere och säga ”Hej, vi ändrade planerna, men vi är här nu”.

 

Idag har vi varit ute hela dagen med Matthias, Joakim och hans tjej Jane på något som jag tror kallades Canterburydagen. De har län här på samma sätt som vi har i Sverige och just idag var deras dag på året då detta ”länet” som heter Canterbury anornade som en enorm festival liknande event. De är mycket ”farmers” här så temat var mycket djur och boskap. Det var mycket shower och såklart massor av djur (Sa jag får ?)

 Fårull i massor Fårhund vallar

Denna staden är för övrigt miljoner gånger bättre än Auckland. Antagligen den bästa staden jag varit i hittills på resan. Rent, fint och mycket små parker runtom i stan. Lite som Göteborg faktiskt!

Så vi kommer nog bli kvar här ett tag. Det har löst sig kanon med boendet också, vi ska bo hos Joakims granne Allan som verkar vara en helcool kille.

 

Ja det var Nya Zeeland från ankomst till nuläge. Vi ska försöka skriva 1 gång var per vecka framöver så för de som är snabba på matte blir det totalt 2 gånger per vecka.

 

Fortsätt att skriva kommentarer! Riktigt roligt att se att folk därhemma läser detta. Och ni som läser men inte kommenterat ännu, gör det!

 

Ha det bra!

/Erik


Kommentarer
Postat av: Malin

Imorse när jag gick till skolan var det nära att jag skulle vänt vid övergångsställ nummer ett.. I passagen där stora vägen korsades blåste det som fan och regnade åt alla håll och kanter.

Grattis till mig själv för ännu en vinter i Skåne!

Hoppas ni har det kanon där borta, ta vara på tiden :)

Kram

2008-11-14 @ 12:59:12
URL: http://malinthewriter.blogspot.com
Postat av: Anna Lindfors(Joakims mamma)

Hälsa alla från mig! om inte pussa så krama i alla fall Jocke, Jane OCH Allan från mig!

2008-11-16 @ 12:53:50
Postat av: Sannapanna :-)

Det borde ha gjort riktigt ont att falla sådär!!! Varför tog ni inte med mig? Jag skulle vilja fara till alla domdära ställena ni far till!!! Ha det bra!!! :-) Kram

2008-11-16 @ 20:58:26
Postat av: Niclas

ojoj. Nu har jag inte varit inne här på ett tag och det händer ju lite.



haha. jag är inte förvånad att det är just du som ramlade på cykeln! ;P



2008-11-17 @ 00:00:48
URL: http://niclasbladfalt.blogg.se/
Postat av: Crille (malmö)

javisst är Waihiki-island underbar?? :D

och sen att ni är i Christchurch nu får mig bara HUR avundsjuk som helst.. det var nämligen min favorit-stad på resan oxå! världens mysigaste!! snygg vurpa Erik.. hahahaha.. klumpeduns!

ha det bra och hälsa nya zeeland från mig!! kramar Crille

2008-11-17 @ 04:05:35
URL: http://crillepille.blogg.se/
Postat av: Mamsingen

Härligt att ni anlänt till NZ! Njut och ha det så bra ni kan! =) Många kramar från ett snöigt Norrbotten! =)

2008-11-18 @ 19:32:42
Postat av: Rehnström

Här ute snöar det och börjar bli kallt i Dalarnas län.. Så får ni för er att skippa resan och komma hem nu och åka lite snowboard så är det okej, jag menar varför fly vintern den so är så vacker? Åk på sommaren istället och kom hem nu!

2008-11-19 @ 11:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0