Änglarnas stad

Det kunde varit Göteborg (IFK Göteborg=Änglarna) men icke, vi är i Los Angeles och efter detta kommer Göteborg alltid kännas litet och pluttigt. 

 

Vi tog bussen tillbaka från Las Vegas och hoppade av vid busshållplatsen i Hollywood, Los Angeles. Det skulle vara närmaste stoppet till ”Santa Monica” där vårat hostel ligger. För att spara pengar tog vi sedan en lokalbuss istället för taxi från Hollywood Boulevard till piren vid Santa Monica. Hur långt kan det vara liksom? Det är området bredvid Hollywood och på kartan såg det nära ut så det borde väl inte ta så lång tid tänkte vi… Efter över 2 timmar (!) i lokalbussen kom vi fram… 2 TIMMAR!!! Och då var vi ändå i mitten av Hollywood när vi började den ändå raka färden. Jaja, tur vi inte var lata och tog taxi det hade blivit ruskigt dyrt…

 

Första dagen här tog vi en heldag på Universal Studios (Världens största filmbolag?) i Hollywood. Blir svårt att sammanfatta det rättvist men jag ska försöka lite kortfattat. Vi såg en till sådan 4D bio som jag berättade om från New York, denna gången var det om fortsättningen efter filmerna om Shrek. Vi såg också en 3D bio om Terminator 2 där de blandade riktiga skådespelare med bio(såklart var Arnolds motorcykel med på scen :D). Huvudattraktionen var en s.k ”Studiotour” där man får åka runt och se massa platser där de spelar in filmer och serier. Man fick se massa platser men favoriter var mig var inspelningsplatserna för ”Hajen”, ”King Kong”, , plankraschen från ”Världarnas krig” (helt intakt) sedan gillade jag också att se bilarna från ”Fast and the Furious” medans Lovisa gillade att se husen där de spelar in ”Desperate Housewifes” (Gatan heter Wisteria Lane skriker Lovisa här bakom) bäst. De höll också på att spela in en uppföljare till Fast and the Furious samt Desperate Housewifes avsnitt så inom vissa områden var det totalt tystnad som rådde.
Något annat jag gillade från dagen var när de visar hur man gör specialeffekter. I en studio tände de på en hel brandstation med äkta eld och explotioner. I en annan visade de hur de gör specialeffekter via datorns hjälp, ex.v så pusslar de in en person från publiken in till matbordet i en kännd Eddie Murphy film.
En annan rolig sak från parken tyckte jag en av biljetterna var. I Sverige köper man vanligtvis Allt-du-kan-åka pass men här kunde man köpa allt-du-kan-äta pass för en hel dag. Då får du gå runt på alla snabbmatsrestauranger och äta så mycket du orkar under hela dagen… Endast i USA ?

 

Från hans film Universal studios logga Terminator Erik Explotion av fast and the furious bilar  

Idag har vi tagit det lugnare, gått lite på walk of fame och tittat runt i lite småbutiker är allt. Imorgon blir sista dagen här och då ska vi hinna med stränderna. Sedan imorgonkväll tar vi nästa flyg mot Tahiti. Nu när vi varit här 3 veckor ska jag skriva ner mina tankar om för och nackdelar om det USA jag upplevt.

 

Fördelar:

Öppenheten – Det är väldigt lätt att träffa och prata med Amerikanare och de börjar prata med dig överallt. När jag skulle ta mat vid en buffé i Las Vegas kom det fram en äldre kvinna och började berätta om hennes liv, hennes barnbarn vart de var och vad de gjort och gör nu. Bara appropå ingenting.

Möjligheterna – USA vill vara och är väl världens ledande land. Mycket av det vi har i Sverige har grunden här och mycket annat är kopior av det som finns här. Här finns den bästa ishockeyn, de största musikbanden och de största skådespelarna. Här blir inget en blek kopia av något, här finns redan det bästa.

Las Vegas – Kommentar överflödig…

Språket – Visseligen inget med USA att göra men Engelska är faktiskt ett så fantastiskt mycket bättre språk än Svenska. Det är så mycket större och det finns mycket fler sätt att uttrycka sig på.

Olika kulturerna – Folk från hela världen finns här och det gör det roligt då alla har sin egen bakrund och historia. Det finns mat från alla världens hörn och nöjen för alla olika människor och kulturer. Alltid roligt med nya saker!

 

Nackdelar:

Osäkerheten – Det är inte som Sverige och här kan du inte gå vart du vill. Märkte inte av det så mycket i New York med en del i Las Vegas och här i Los Angeles finns det en del värre områden. I Las Vegas är det aldrig någon fara när du går på ”The strip” fast direkt du kommer på en gata vid sidan eller mot slutet/början av strippen där det är tystare är det farligare/osäkrare.

Kollektivtrafiken i Kalifornien – BEDRÖVLIG!!! Ska man åka buss mellan vegas och Los Angeles måste man vara på plats 1 timme i förväg, för att åka en buss!!! För du måste räkna med att stå i kö 30 min om det är 5-6 kunder före dig i biljettkassan.

Los Angeles – Faktiskt, resans hittills absolut största besvikelse. Det luktar illa, det ser illa ut, det är osäkert och kollektivtrafiken är endast de stackars bussarna som går lite som de vill. Tror inte jag kommer komma tillbaka hit igen.

Renheten – Det är inte lika fint och rent på gatorna som i Sverige utan här ligger det kvar skräp ibland från vad som ser ut som Albert Einsteins barndom.  Sedan har de lite sån fin-på-ytan mentalitet att det kan se fint ut på utsidan och på rummet fast när man tittar ut genom fönstret ligger fulla bakgården i gammal skit som ingen bryr sig om.

Skylten motley on fame  Favoritstället

 

Summa summarum tycker jag om USA. Eller jag tycker nog mera om folket i USA än själva landet i sig. Resan här har varit bra och uppmjukande fast nu börjar riktiga resan och nu kan dom hemma (Mamma och farmor) vara lugna för nu är det farligaste av resan över och det är bara snälla länder kvar. Tahiti har en sån minimal brottslighet att Sverige framstår som livsfarligt i jämförelse.

 

Och ni som tittar på korten och frågar er: -Vad vit karln är, solar han inget? Så är svaret –Nej det gör jag inte. Skulle jag lägga mig vid poolen på en madrass skulle jag drabbas av 5e gradens lappsjuka så jag gör andra saker istället så kommer solbrännan av sig självt längre fram.

 

Ha det bra därhemma så kommer snart rapport från vita stränder, ljusblåa hav och vackra bungalows.

 

/Erik


Kommentarer
Postat av: Mamsingen

Åhh, nu längtar vi efter er!!! Kom hem!!! =)) Kul att se ännu en bild på Lollo ätandes...=)



Ha det hörs! Take care!

2008-10-31 @ 11:13:47
Postat av: Crille (skåne)

va vit dur är!! :D puss

2008-10-31 @ 12:42:37
URL: http://crillepille.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha.. jag har en bättre idé! Du/Ni betalar mina flygresor, boendet och maten så följer jag med er och städar efter oss alla.. och jag behöver givetvis en assistent.. så ni får betala tobbes resa också!=P

2008-10-31 @ 13:14:40
URL: http://emmasplace.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Härligt å se att ni dundrar genom the u.s and a =)

Märker ni av presidentvalet ngt? Snart ska dom rösta är så nyfiken på hur det är hihi.

2008-10-31 @ 22:45:25
Postat av: Erik

Tack för alla kommentarer. Ja Jennifer, vi märker av valet i MASSOR. Folk är hysteriska fast det enda vi har märkt av är att ALLA och då menar jag ALLA vi har träffat är anhängare till Obama. De ger bort pins, säljer t-shirts, skyltar om det. Överallt Obama. Vi bägge gillar det kan tilläggas :P

2008-11-01 @ 02:57:38
URL: http://unaventura.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ahhh, hoppas då att dom där blå/elefanterna eller vad de nu är inte fuskar igen då :P

Tänk att ni kommer att vara med om en historisk händelse, bra tajming ;)

Kör hårt där borta =)

2008-11-01 @ 11:41:22
Postat av: Pege

Hej på Er, vad fanatstiskt att Ni är på väg på Er resa - vad spännande att få följa Er. Birgitta gav mig Er sida.Här i Älvdalen har vi snö och. c.a 11 grader kallt på natten. Ha det så jättebra med Er resa och med varandra. En fråga hur klarrar vi Luciafestina 13/12-08 utan Er?

Hälsn. Pege

2008-11-02 @ 14:54:13
Postat av: Rehnström

jag börjar mer och mer fundera på varför jag sitter hemma här och bara läser om detta, varför är jag inte med på trippen?

Shit jag lär ta en sån här tripp någon gång!

2008-11-04 @ 10:57:10
Postat av: Crille (skåne)

liiiiiiite mer uppdateringar orkar ni väl ändå med? :D

2008-11-06 @ 21:07:38
URL: http://crillepille.blogg.se/
Postat av: Annica och Mats

Hej!

Vad kul att få läsa om era upplevelser! Ni är duktiga på att beskriva och kul att ni turas om att berätta för oss! Idag ligger dimman tät i "bynn" och temperaturen kring nollstrecket...brrr...men det är skidspår på skidstadion, alltid något!!! Eller?

Sköt om er och njut av allt omkring er!

I kväll röstar vi på Larz-Kristerz ;)

2008-11-08 @ 11:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0