Avslutning på Nya Zealands turen (för denna gången)

 Det sägs att helvetet på jorden är på Ikea första söndagen efter löning. I mitt tycke är det Lake Taupo under turistsäsong…

Som ni förstår åkte vi sedan till Lake Taupo. Lake Taupo i sig är Nya Zealands största insjö men har också en by alldeles intill sig med namnet ”Lake Taupo”. Det är också Nya Zealands i särklass största turistfälla. Jag skojjar inte om jag säger att vi stod i bilkö i 2 mil och när det väl rörde sig hade vi en topphastighet på 20km/t. Jag kunde aldrig sluta förrundras över hur denna byn lyckas lura dit allt folk då de inte har någonting annat än just sjön i sig och ettusentvåhundrasjuttiotvå turistshopper, restauranger, barer och andra smarta sätt att lura turisterna (läs tyskarna) på pengar. Vi åkte in i byn, tittade en timme sen hittade vi ett hostel i utkanten på denna skithåla och stannade inne hela kvällen. Bara att bocka i blocket, Lake Taupo, check, VIDARE TACK!

 

Har nog glömt säga det men ungefär 50% av alla turister här är tyskar här. Helt galet hur det folket reser, ni som är kvar i Europa borde åka till Tyskland för det borde vara lugnt och skönt där nu, _alla_ är ju här!
Haha, vi bokade ett boende idag via telefon, telefonisten säger följande ”What, are you not from Germany? Good for you!”

 

Rotorua blev nästa stopp. Det är känt för alla sina geysrar och heta källor, tänk bara på Island så förstår ni vad jag menar. Vi var på ett liknande ställe i Hamner Springs på sydön fast detta var helt annorlunda. Vi åkte bara in på en liten skogsväg sen ser vi några bada i en lite smutspöl inne i skogen. Vi stannar bilen och får reda på att just en sån het källa kommer upp alldeles ovanför och att det just i poolen korsas med en vanlig kallkälla från en å så det blir alldeles lagom temperatur. Jag gillade sitta i korsningen med ena benet i 15 graders värme och andra i 40 graders värme. Konstigt, annorlunda och härligt!
Sedan tittade vi också in ställena där vattnet kom rakt upp från jorden men 210 grader är lite väl varmt att doppa sina skandinaviska tår i.

 

På kvällen gick jag ut för att göra lite snabb shopping för jag behövde nya skor. Jag tyckte detta var så löjligt billigt så jag kände mig tvingad att visa det. Jag gick till en skoaffär och titta vad jag fick för 140 svenska kronor…

 

Nästa anhalt, Waitomo. Som tur är var inte denna byn också överbefolkad utan tempot här var lugnt, avslappnat och skönt. Waitomo är känt för sina enorma grottor som skall vara en av världens bästa. Vi bokade en 3timmarstur som kallades ”Black Water Rafting”. Då fick man både gå genom grottorna men i huvudsak glida på en gummiring igenom en bred flod innuti grottan. I taket finns s.k ”Glowworms” vilket är precis vad det låter som, lysande maskar! Denna turen blev en supersuccé! Jag tycker det var hur häftigt som helst och framförallt i de stora rummen då det är en enorm atmosfär. Lovisa tycker det är det bästa i gjort på hela resan.

 

 

De hostels vi bott på under senare tid har varit fantastiska. Inte som i USA då det var trångt, skitigt och råtthål i påsarna. Här är det stort, fräsch och många ställen har bubbelpool, vanlig pool, bastu och biljardbord. Ibland alltihopa…

 

Nu är vi i Raglan som skall ha god surfing, jag får se om jag börjar lära mig surfa redan här eller om jag väntar till Australien.

Raglan är också sista anhalten på våran Nya Zealand tripp. Nästa stopp blir Auckland och därifrån skall vi ta flyget till Sydney. 580 mil har vi gjort på vägarna, mycket trevligt folk har kommit och gått, många goda minnen fast nu är det dags för nästa äventyr. Jag  är nästan helt säker på att jag kommer komma tillbaka hit inom 5 år för detta är det bästa land jag varit i.

 

Det tar emot lite att lämna men man skall inte klaga. Australien skall också vara fantastiskt. Bara att sälja bilen, vila fiskespöt, ta av sig naturkläderna och ladda bössan. Nu skall jag jaga känguru!

 

/Erik


Kommentarer
Postat av: MrSpigg

Sa jag inte att NZ var bra... =)

2009-01-11 @ 00:11:35
Postat av: Anonym

Verkar ju helt klart vara ett land som är värt ett besök eller flera!

Verkar finnas så många olika sidor av samma land!

Dit lär jag åka en vacker dag...

2009-01-11 @ 18:10:38
Postat av: Mamsingen

Ett äventyr bara att följa med i er NZ blogg....Kan tänka mej att vi bara kan ana hur det EGENTLIGEN är...Nåja - Schwia får duga! =)



Kraam! =)

2009-01-17 @ 17:10:58
Postat av: Crille Malmö

minns inte om jag tipsade om Waitomo-grottorna eller inte.. men kul att ni gillade det iaf.. håller med Lovisa, absolut top 3 på min lista oxå! sjukt kul och spännande!

hoppas ni gillar australien bättre än mig.. :)



många kramar, safe travelling!

mvh//Crille

2009-01-27 @ 02:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0