Melbourne mate

Good day, mate! Det är väl vad man hoppas folk ska säga överallt här i Australien? ”How you doing, MATE”. Jag är i Australien och då vill jag att alla ska kalla mig "mate". Dessutom så SKA det gå ett par ”Crocodile Dundees” på gatan och bråtta ner krokodiler som ligger i kanalen mitt i stan.
Likabra ni får reda på detta nu och inte på det hårda bistra sättet jag fick erfara, sätt er ner och andas djupt...
Jag har inte ens hört ”Good day, mate” ännu!!! Jag har inte sett en enda Crocodile Dundee och över det hela så används inte ordet ”mate” mer än ”What´s up, "MAN”. Det svider när man inser att den goda myten man hade verkar vara en liten TV-grej. Detta är iaf för mig en kioskvältare likt när jag var liten och fick reda på att den stora snälla björnen på tv även känd som Björne egentligen var en människa…

 

 



Nu har vi kommit till Melbourne och här är Australian Open i tennis i full gång. Hela staden andas Tennis, Tennis, Tennis och mitt på stora torget i stan är en stor storbilds-tv och där samlas varje dag och kväll massor av folk som inte har biljetter och tittar på matcherna. Jag som sportintresserad älskar detta! Såklart har vi också varit in och tittat på lite matcher. Hade turen nog att få se den mest spännande matchen hittills mellan Gonzales och Gasquet som höll på 4 timmar och 20 minuter och slutade tillslut 12-10 i femte set till spanjoren Gonzales.

 

 



Vi har tagit det ganska lugnt med utflykter och sevärdheter utan mest varit i staden och tittat runt. Det är runt 40 grader varmt här på dagarna så man orkar heller inte göra så mycket.
Såklart träffar man hela tiden massvis med olika människor och jag ska nedan berätta en liten historia som är en typisk sak som händer när man är ute och reser.

Jag går ner och ska tvätta kläder en vanlig måndag i Melbourne, stoppar i kläderna och startar maskinen. Strax efter mig kommer det in en annan kille och vi börjar prata lite. Det visar sig att han är från Mexiko City i Mexiko och har bott här i Melbourne ett år nu. När han sedan får reda på att jag är från Sverige så börjar han med att visa upp sin IKEA-tröja, sedan berättar att han varit utbytesstudent i Sverige ett år och går nu en kurs i svenska på en skola här i Melbourne och visar stolt upp sin lärobok där det står ”PÅ SVENSKA” på framsidan. Det värsta kommer senare då han visar sin väska han har sina grejor i, mitt på den sitter HV71s ( en svensk ishockeyklubb) klubblogotyp. Så igår var vi inbjudna på middag och filmkväll hos Mexikanaren med HV71 väska. Världen är allt bra liten…

Vi  blir nog kvar här i Melbourne veckan ut iaf och tills Australian Open är slut. Lovisa har börjat leta lite jobb men ännu inte bestämt sig i vilket stad hon ska jobba.

 

Nu är det bara 15 minuter kvar till matchen börjar så jag avslutar här och skyndar mig ner till torget.

 

Lovisa har fått upp sina kort till förra inlägget förresten. 

 

Ha det fint därhemma! 

 

/Erik


Kommentarer
Postat av: Anonym

How ya doin mate? Keep up the good work mate!

have a nice day mate!

Cya around mate!

2009-01-28 @ 22:50:27
Postat av: Tias och Jan

Hej hej! Hoppas ni har det bra!! Kom till Bali den 7:e mars, då ska vi dit! :)



Puss och kram /Tias och Jeanette :)

2009-01-31 @ 17:07:08
Postat av: Niclas

Tjena!



Missat att kolla in här på ett tag så såg att det hänt en hel del. Orkade dock bara kolla bilderna! Men det räcker för att se att ni verkar ha en toppenresa där nere!



Njut lite extra för oss stackare som är kvar i kalla mörka Sverige! :)

2009-02-02 @ 19:41:14
URL: http://niclasbladfalt.blogg.se/
Postat av: Madde

Tjo!

Tänkte bara berätta att jag är inne och kikar ibland, jag är så avundsjuk!



Kramar/ Madde

2009-02-13 @ 14:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0